Łęczyckie gimnazjum liderem nowoczesnych technologii!
2016-05-24 14:35:24



Szerokim echem w polskiej oświacie odbiła się działalność Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy na niwie wdrażania nowego, innowacyjnego przedmiotu jakim jest mechatronika. Sukcesy nastoletnich robotyków w krajowych i międzynarodowych turniejach, wysokie oceny ekspertów wystawiane jakości prowadzonych zajęć i ich rekomendacje zwróciły uwagę redakcji branżowego magazynu IT w edukacji. Dziennikarze magazynu po raz pierwszy mieli okazję opublikować artykuł i wywiad o tak obszernym wykorzystywaniu robotyki na etapie gimnazjalnym. Byli tym pomysłem zachwyceni.



Zapytamy żartobliwym tonem - jaką “tajemną wiedzę” z dziedziny nowoczesnych technologii posiedli łęczyccy nauczyciele mechatroniki, że tuż po implementacji tego nowatorskiego przedmiotu, uczniowie zwyciężali w Międzynarodowych Zawodach Robotów? Jaka jest Pana recepta na sukces?

Świat nowoczesnych technologii jest najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną nie tylko nauki, ale również życia. To, co trzy lata temu było nowością, dziś traktowane jest jako standard, a często przeżytek. Klucz tkwi w nieustannym rozwoju własnych umiejętności i warsztatu pracy. Dzięki temu potrafimy stworzyć naszym uczniom warunki do nauki tego niezwykłego przedmiotu jakim jest mechatronika i otworzyć drogę do sukcesu, chociażby w międzynarodowych turniejach.

Obecnych uczniów klas drugich łęczyckiego gimnazjum czeka coś wyjątkowego na lekcjach mechatroniki w klasie trzeciej. Czego dotyczyć będzie ta kolejna innowacja?

Od września na naszych trzecioklasistów czeka absolutna nowość. Na lekcjach mechatroniki będą korzystali z pewnej otwartej platformy programistycznej przygotowanej z myślą o wszystkich majsterkowiczach i konstruktorach robotów. Co ważne, platforma ta przeznaczona jest dla osób w każdym wieku. Gimnazjaliści będą tworzyli samodzielne interaktywne obiekty i pisali programy sterujące ich pracą. Pozwolicie, że nie zdradzę jeszcze jej nazwy, bo przecież ma to być niespodzianką. Powiem tylko, że z platformy tej korzystają uczniowie najbardziej prestiżowych i najlepiej wyposażonych szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Europie.

Jak Pan ocenia współpracę z uczelniami wyższymi?

Zamierzamy ją jeszcze bardziej rozszerzyć. Zajęcia z wykładowcami i studentami cieszyły się wśród naszych uczniów bardzo dużą popularnością. Zostały też pozytywnie przyjęte przez rodziców. Stanowią kapitalne urozmaicenie ramowych zajęć prowadzonych w szkole. Kontakt z grupą Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej oraz Wydziałem Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego będzie trwał nadal. Mamy też kilka nowych pomysłów na współpracę, do których bardzo pozytywnie odnieśli się przedstawiciele Urzędu Miasta.

Pan i Pani Renata Wasiak macie za sobą sporo pokazów robotycznych, również w szkołach podstawowych. Z jakimi reakcjami się Państwo spotykali?

Reakcje uczniów szkół podstawowych na nasze pokazy są fantastyczne. Nie tylko bardzo chętnie oglądają prezentacje możliwości naszych robotów, ale co dla nas najważniejsze, aktywnie biorą udział w robotycznych zabawach, które proponujemy. W przyszłym roku szkolnym również odwiedzimy łęczyckie szkoły podstawowe. Tym razem z nowym scenariuszem pokazów.

Minister Edukacji Narodowej już zapowiedziała zmiany w programach nauczania. Jedna z większych rewolucji ma dotyczyć m.in. nauczania informatyki z naciskiem na naukę programowania od początku nauki w szkole podstawowej. Co sądzi Pan o takich zmianach?

Jeżeli tego będzie dotyczyć ta rewolucja, to nic tylko przyklasnąć. Programowanie w przypadku uczniów gimnazjum czy szkoły podstawowej nie sprowadza się tylko do stworzenia mniej lub bardziej zaawansowanej aplikacji. Programowanie uczy postępowania według określonych procedur, poszukiwania kilku rozwiązań tego samego problemu, uczy kreatywności i , co będę powtarzał na każdym kroku, nie jest zarezerwowane tylko dla informatyków. Ma ogromny wpływ na wszechstronny rozwój uczniów.

Na świecie toczą się debaty na temat ewolucji modelu edukacji, gdzie ścierają się 2 wizje: lekcje “ w chmurze”, tablety w szkołach, nauka za pośrednictwem np. Skype’a kontra tzw. “teaching unplugged”, czyli powrót do uczenia bez użycia jakichkolwiek technologii. Jak widzi Pan rozwój modelu szkoły? Czy w tym pojedynku może być jeden zwycięzca?

Rozwój nowoczesnych technologii i ich deficyt w szkołach sprawia, że moim zdaniem na “teaching unplugged” jest jeszcze za wcześnie. W tej chwili nowoczesna szkoła ewoluuje w kierunku pracy w chmurze, elektronicznych podręczników, pracy metodą projektów, rezygnacji z oceniania sumującego.

Proszę na chwilę uruchomić fantazję. Wyobraźmy sobie, że żadne ograniczenia finansowe nie istnieją. Jak nauka informatyki i mechatroniki w gimnazjum wyglądałaby w takim świecie idealnym?

Myślę, że jeśli chodzi o naukę powyższych przedmiotów na poziomie gimnazjum w idealnym świecie nie chodzi o ogromną liczbę pieniędzy. Idealny świat nauki informatyki i mechatroniki polega na współpracy specjalistów z wielu dziedzin, dzięki czemu można pokazać gimnazjalistom, że ich praca miałaby odzwierciedlenie w realnym życiu i nie polegałaby wyłącznie na zdobywaniu ocen. Mam tu na myśli taką sytuację, w której w murach gimnazjalnych uczniowie tworzą określony program czy też przedmiot za pośrednictwem drukarki 3D, a następnie mają w zaprzyjaźnionej firmie możliwość zaprezentowania go, by sprawdzić czy powoduje zamierzone działanie i czy ma szanse na praktyczne zastosowanie. Inteligentne urządzenia i przedmioty wchodzą do naszego życia z przytupem. Wszystkie potrzebują elementów zamiennych i oprogramowania. Idealnie byłoby gdyby ten obszar kształcenia połączyć czy też zazębić z nauką języka angielskiego, ale techniczno-informatycznego. Do tego już dążymy w naszej szkole, ponieważ nowoczesne technologie są nierozerwalnie połączone z komunikacją i pracą w tym języku. I jeszcze jedna ważna kwestia, nauka elementów programowania czy robotyki w szkole podstawowej i gimnazjum nie ma na celu wychowania i wyłonienia z 20-osobowej klasy 20 przyszłych informatyków. My mamy wychowywać światłych ludzi, rozumiejących otaczający ich świat nowoczesnych technologii, weryfikować ich zainteresowania, a jeżeli kilkoro z nich zostanie w przyszłości informatykami czy robotykami, to nic tylko się cieszyć, bo to wspaniały zawód.

info: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Łęczycy, IT w edukacji nr 02/2016

Strefa RozwoYou w Twojej firmie - spotkanie informacyjne 21 listopada w Urzędzie Miejskim13.11.2017

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy Państwa o programie dofinansowania do szkoleń pracowników w ramach projektu Strefa RozwoYou. Środkami na inwestycje w rozwój kadry dysponuje Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Projekt zakłada dofinansowanie do 80% budżetów szkoleniowych ze środków unijnych. Obok podniesienia kwalifikacji pracowników i aktualizacji ich kompetencji, pracodawcy stają przed szansą dostosowanie firm do zmian gospodarczych, dzięki nabyciu nowych umiejętności przez zatrudnioną kadrę.
Serdecznie zapraszamy na spotkanie informacyjne w tym zakresie, które odbędzie się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Łęczycy o godz. 10.30.
Jeśli jesteś pracodawcą z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, chciałbyś podnieść kwalifikacje swoich pracowników, a tym samym sprawić, by twoja firma stała się bardziej konkurencyjna na rynku poprzez podniesienie jakości świadczonych usług, skorzystaj z dofinansowania do szkoleń pracowników!

więcej

Niezwykła lekcja o niepodległości Polski10.11.2017

W sali zabaw Przedszkola nr 4 w Łęczycy odbyło się dziś przedstawienie z okazji przypadającego jutro Święta Niepodległości. Grupa sześciolatków poprzez znane utwory patriotyczne, takie jak „Rota”, „Mazurek Dąbrowskiego”, „My, Pierwsza Brygada”, „Szara piechota”, „Przybyli ułani”, „Biały krzyż” oraz „Żeby Polska była Polską” przedstawiła młodszym kolegom historię Polski, jej walkę o wolność i niepodległość.

więcej

„Śniadanie Daje Moc” w Szkole Podstawowej Nr 3 w Łęczycy10.11.2017

Na naszym facebookowym profilu zamieściliśmy informację o uczniach Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łęczycy, którzy 8 listopada wzięli udział w akcji „Śniadanie daje moc”. W programie, którego celem jest promowanie zdrowego odżywiania jako podstawy rozwoju fizycznego i intelektualnego dzieci w wieku szkolnym, wzięli również udział uczniowie ze Szkoły Podstawowej Nr 3 w Łęczycy. Informacje o przebiegu akcji znajdą Państwo na stronie internetowej szkoły, klikając w link http://bit.ly/2i106am

więcej

Strefa RozwoYou w Twojej firmie10.11.2017

Jeśli jesteś pracodawcą z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, chciałbyś podnieść kwalifikacje swoich pracowników, a tym samym sprawić, by twoja firma stała się bardziej konkurencyjna na rynku poprzez podniesienie jakości świadczonych usług, skorzystaj z dofinansowania do szkoleń pracowników!

więcej

Śniadanie daje moc09.11.2017

Samochód bez benzyny nie zabierze nas na wycieczkę, a uczeń bez śniadania nie będzie miał siły do zabawy i nauki. Jednemu i drugiemu potrzebne jest „paliwo”. Niestety jak pokazują badania, aż 24 procent uczniów szkół podstawowych w Polsce nie je śniadań. By zmienić te nawyki, Partnerstwo dla Zdrowia zachęca szkoły do wzięcia udziału w akcji „Śniadanie daje moc”. 8 listopada, w Dniu Śniadanie Daje Moc”, uczniowie pierwszych klas Szkoły Podstawowej nr 1 w Łęczycy zorganizowali śniadanie w swoich klasach. Na maluchów w tym dniu czekało wiele interesujących zajęć związanych ze zdrowym odżywianiem.

więcej

Utrudnienia w ruchu podczas Święta Niepodległości09.11.2017

W związku z uroczystymi obchodami Narodowego Święta Niepodległości, parking na placu Tadeusza Kościuszki w Łęczycy (przy Ratuszu Miejskim) będzie nieczynny od godziny 19.00 w dniu 10.11.2017r. do godziny 14.00 w dniu 11.11.2017r. Jednocześnie informujemy, że w dniu 11.11.2017r. w godz. 12.00-14.00 (albo w w/w czasie) nastąpią ograniczenia związane z parkowaniem pojazdów na ul. Kościelnej. Za wszelkie utrudnienia przepraszamy.

więcej

Łęczyca świętuje odzyskanie przez Polskę niepodległości!09.11.2017

Wykonująca zadania i kompetencje Burmistrza Miasta Łęczycy Monika Kilar-Błaszczyk serdecznie zaprasza mieszkańców Łęczycy do wzięcia udziału w obchodach Narodowego Święta Niepodległości. Obchody 99 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości rozpoczną się o godzinie 11.30 okolicznościowym programem artystycznym w wykonaniu uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Łęczycy. Następnie o godzinie 12.00 odprawiona zostanie msza święta w intencji Ojczyzny, po której nastąpi przemarsz na plac Tadeusza Kościuszki. Podczas uroczystości na placu zaplanowano wystąpienia okolicznościowe, Apel Poległych oraz złożenie kwiatów pod Figurką Matki Boskiej. Natomiast uczniowie z I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Wielkiego w Łęczycy zatańczą poloneza.
- Niezależnie od pogody zapraszam Państwa do wzięcia udziału w obchodach tak ważnego dla Polaków święta. W przypadku nieprzychylnych warunków pogodowych rozgrzewać nas będzie żołnierska grochówka – mówi Monika Kilar-Błaszczyk. Zakończenie uroczystości zaplanowano na godzinę 13.50.

więcej

Kolejne spotkanie w ramach cyklu „Podwieczorek z…” przed nami!08.11.2017

Nie lada gratka czeka na mieszkańców Łęczycy, którzy 13 listopada br. o godzinie 18.00 odwiedzą Dom Kultury. W sali widowiskowej odbędzie się „Podwieczorek z Arturem Barcisiem”, aktorem teatralnym, filmowym i telewizyjnym.
Artur Barciś kojarzony jest przez dzieci z występów w programie „Okienko Pankracego”. Ogromną popularność przyniosła mu także rola w serialu telewizyjnym „Miodowe lata”, gdzie wcielił się w postać Tadeusza Norka.

więcej

Andrzejki w bibliotece08.11.2017

Oddział dla Dzieci i Młodzieży Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Łęczycy serdecznie zaprasza chętne dzieci od 8 do 12 roku życia na Andrzejki, które odbędą się 29.11.2017r. w godzinach 16°°-18°°. W programie: wróżby andrzejkowe, konkursy z nagrodami i słodka niespodzianka. Zapisy przyjmowane są do 24.11.2017r. w bibliotece przy ul. Zachodniej 19 lub pod nr tel. 24 3881188. Serdecznie zapraszamy!

więcej

Pierwsza wizyta w bibliotece08.11.2017

W dniach 03 i 07 listopada 2017 r. Filia Nr 4 gościła uczniów klas I ze Szkoły Podstawowej Nr 4 na lekcji bibliotecznej „Duszek Książkouszek – czyli pierwsza wizyta w bibliotece”. Podczas spotkania dzieci poznały znaczenie słów: biblioteka, czytelnia, magazyn książek. Z zaciekawieniem oglądały książki i czasopisma przeznaczone dla najmłodszych czytelników oraz opowiadały jak należy o nie dbać żeby służyły czytelnikom jak najdłużej. Dzieci dowiedziały się, że w bibliotece, za regałami z książkami żyje Duszek Książkouszek, który bardzo lubi książki. Zadaniem dzieci było odszukanie Duszka. Na pamiątkę pierwszej wizyty w bibliotece uczniowie otrzymali zakładki do książek.

więcej